Epicentrum

Matematyki

Całkowicie

Kwadratowej,

czyli

Sławomir Dziugieł w służbie
Królowej Nauk
na dworze
w Poświętnem k/Wołomina.

Nil od wieków stanowi linię życia Egiptu.

To tutaj narodziły się początki matematyki jako dziedziny naukowej.

Najważniejszym wydarzeniem w rolniczym kalendarzu Egipcjan był wylew Nilu.

Wtedy rozpoczynał się nowy rok.

Egipcjanie potrafili zapisywać, co działo się w ciągu pewnych okresów.

Aby opracować taki kalendarz, trzeba umieć policzyć,

ile dni upłynęło pomiędzy fazami Księżyca, albo między dwoma wylewami Nilu.

Zapisywanie powtarzających się schematów w ciągu roku było istotne dla rolnictwa.

 

(z filmu dokumentalnego "Historia matematyki")

 

EDYCJA ZEROWA - DOMOWE ZAWODY MATEMATYCZNE

Okrąglak 2020: [kliknij -> plansza]

Etapy konkursu:

12.06.2020, godz. 18.34: Fanfary dla zwycięzcy!
Sebastian Płochocki vel Seba z 7A został pierwszym laureatem zdalnego konkursu dziuglaka: OKRĄGLAK! I zrobił to w mistrzowskim stylu, czyli w dwóch krokach. Czekaliśmy długo na powrót do normalności, abyśmy mogli wrócić do szkoły i urządzić galę finałową. To się nie udało, ale z Sebą spotkam się wkrótce, aby mu pogratulować i wręczyć nagrody... a tutaj pojawi się foto-relacja z tego spotkania na szczycie! :-) 

18.03.2020, godz. 17.10: Finał "Okrąglaka".
Jak przebiegał? Funkcję strażnika pełnił Michał. Pewnie czuł tę presję podczas rozwiązywania zadania. Ale był w KOTLE. Pokusa, żeby zawalczyć o zwycięstwo był ogromna. W oddali widział błyszczącą w słońcu arenę triumfu. Kiedy nadszedł czas, powiedział OKRĄGLAK, i otworzył drzwi do matematycznego raju. Bajkowe "sezamie otwórz się" stało się jednak dla wielu pułapką. Michał był bardzo bliski, pomylił w obliczeniach 0,3% z 30%.

Szybszy jednak był Jakub, zasługujący na tytuł Matematycznej Formuły 1... On pierwszy ruszył w stronę środkowego pola, ale nadmierna szybkość niejednego już zgubiła. Tak samo stało się z Jakubem. A kiedy zdał sobie z tego sprawę, włączył dźwignię bezpieczeństwa. Tym ruchem zasłużył sobie na tytuł najbardziej opanowanego gracza, najbardziej rozsądnego mimo, że należącego do najmłodszych. Taka prawidłowość nam się zarysowała w edycji zerowej "Okrąglaka", że im młodszy uczestnik, tym bardziej opanowany... Wystarczy przykład najmłodszego Przema, który poprzez "Pośrednika Seniora" działał odważnie ale nie lekkomyślnie. A wracając do Jakuba. Właśnie to opanowanie, oprócz wiedzy, dało mu 2. miejsce!

Najniższe miejsce na podium zdobył Pawcio, który zanotował potknięcie na KROKU 1, i próbował włączyć się do gry, z sukcesem powracając do BAZY. Ta sztuka nie udała się niestety Weronice. Została nauka na błędach. A tak też się można uczyć, jeśli tylko błędy te są wkalkulowane w bardziej obszerny plan przygotowań do... życia.

Inni gracze zaryzykowali, może obawiali się konkurencji, i wypadli poza pierwszą trójkę. Jak się okazało, obawa, że zostanie się wyprzedzonym przez kogoś innego z tego "Top Ten Matematyki" miała solidne podstawy w osobie Seby! To właśnie on, kiedy spostrzegł tłum w wąskiej furtce do matematycznego raju, zaczekał, pomyślał... i czując to przyjemne mrowienie pod czupryną, dokonał dostojnego marszu. Wokół niego świat się rozpadał... silny podmuch zmiatał gracza za graczem w otchłań wygania, ale Seba swój każdy krok stawał na twardym gruncie, a wichura nie poruszyła mu nawet jednej rzęsy... Tak to Seba jak król dołączył do Królowej Nauk i wszedł do OKRĄGLAKA... i żył długo, szczęśliwie i mądrze... Koniec bajki matematycznej.    

18.03.2020, godz. 11.24: Opublikowanie rozwiązań zadań wraz z komentarzem.
Do pobrania tutaj: [SP5], [SP6], [SP7], [TECH3], [L3

18.03.2020, godz. 8.49: Rozesłanie sprawdzonych zadań uczestnikom konkursu.
Uczestnicy konkursy otrzymali sprawdzone zadania wraz ze szczegółowymi komentarzami oraz podziękowanie za udział. A jeszcze przyjdzie czas na nagrody... :-)

 

Gracz

Miejsce

Okrąglak

Kocioł

Baza

Wygnanie

Seba

1

2 [+]

1 [T] - -

Jakub

2 - 1 [+] 2 [T] -

Pawcio

3 - - 2 [+] 1 [-]

Michał

4

-

1 [+] - 2 [T]

Klaudia

5

-

1 [T] - 2 [T]

Julia

6

-

1 [T] - 2 [T]

Przemo

7 - 1 [T] - 2 [T]

Kacper

8 - 1 [T] - 2 [T]

Karolina

9

-

1 [T] - 2 [-]

Weronika

10 - - - 1, 2 [-][-]

 

17.03.2020, godz. 19.01: Opublikowanie zadań konkursowych. Krok 2.
Właśnie otrzymałem ostatnie rozwiązanie. Więc mogę opublikować dzisiejsze zadania...
Do pobrania tutaj: [SP5], [SP6], [SP7], [TECH3], [L3].

17.03.2020, godz. 13.53: Możliwe scenariusze.
Los wskazał Strażnika. Zdradzę, że jest nim gracz z KOTŁA. Tak więc, jeśli będzie pewny swego rozwiązania wyda komendę OKRĄGLAK. Również wyda tę komendę, jeśli nie będzie pewny swego na 100%, ale będzie chciał zaryzykować. Dziś rozwiązanie zadania musi być na [+], czyli perfekcyjne, bez żadnego nawet najmniejszego niedociągnięcia. I tak, jeśli pozostali gracze z KOTŁA, po komendzie OKRĄGLAK, postanowią wejść na środek planszy (swoistą arenę triumfu) - wygrywają. Ale, uwaga... głównym laureatem konkursu przy remisie zostaje ta osoba, która: zebrała więcej [+] (przypominam dwa [T] = [+]) oraz w drugiej kolejności szybciej nadesłała rozwiązanie. Czas liczę od momentu wysłania zadania do jego otrzymania.

Inną możliwością jest, że Strażnik nie dał rady rozwiązać zadania, albo nie jest na tyle go pewien, a nie chce ryzykować. Wtedy może wydać komendę BAZA. Powrót do bazy jest bezpieczny. Tam nie płaci się za pomyłkę wygnaniem, czyli stratą kolejki w walce o zwycięstwo. W BAZIE można poczekać na lepszą okazję wejścia do OKRĄGLAKA. Komenda Strażnika BAZA dla graczy z KOTŁA nie jest przymusem. Mogą zarówno wrócić bezpiecznie do BAZY, ale też mogą zostać w KOTLE, gdzie do wygranej jest tylko jeden krok. Oczywiście, zostając w KOTLE, narażają się na to, że jeśli pokręcili coś w rozwiązaniu zadania, staną się Wygnańcami i będą stratni dużo bardziej...

A jeszcze Wygnańcy. Jeśli ci gracze dziś rozwiążą prawidłowo zadanie, wrócą do BAZY i w kolejnym KROKU "Okrąglaka" (o ile gra się nie zakończy wcześniej) mogą próbować wejść do KOTŁA... Powodzenia Wszystkim! :-) 

17.03.2020, godz. 13.09: Rozesłanie drugich zadań.
KROK 2. Uczestnicy konkursu otrzymali drugie zadania konkursowe. Każdy gracz ma zadanie na swoim poziomie edukacyjnym nawiązujące do zadanego wczoraj zestawu. Tym razem emocje są większe...

17.03.2020, godz. 12.59: Wylosowanie Strażnika.
Ten gracz zdecyduje jak rozegrać "krok 2" konkursu. O możliwych scenariuszach w późniejszych wpisach...

17.03.2020, godz. 9.45: Przygotowanie drugich zadań konkursowych.
Każdy gracz otrzyma dziś swoje drugie zadanie w konkursie. Zadanie nawiązuje do zestawu zleconego wczoraj do nauki, tylko jest nieco trudniejsze ;-)

16.03.2020, godz. 15.51: Przygotowanie zestawu zadań do potrenowania.
Przed drugim zadaniem konkursowym gracze otrzymali zestawy zadań do potrenowania. Są one widoczne na głównej stronie w zakładce "dziugnij matmę".

16.03.2020, godz. 9.02: Opublikowanie rozwiązań zadań wraz z komentarzem.
Do pobrania tutaj: [SP5], [SP6], [SP7], [TECH3], [L3

16.03.2020, godz. 8.29: Podsumowanie "Kroku 1" i weryfikacja wyników.
Gracze otrzymają swoje sprawdzone zadania wraz z komentarzami.

15.03.2020, godz. 19.33: Sprawdzenie zadań i opatrzenie ich komentarzem.
Gracz, który za zadanie otrzymał plusa [+], czyli rozwiązał je prawidłowo, o ile się zdecyduje, wejdzie do kotła. Również do kotła wejdzie gracz, który otrzymał pół plusa [T], czyli zdarzyły mu się w rozwiązaniu niewielkie potknięcia. Ale jeśli tacy gracze, ten z plusem i połową plusa, znajdą się w okrąglaku, wygra ten, który zgromadzi w trakcie gry więcej plusów. Będzie to tak zwany remis ze wskazaniem.
Natomiast gracz, który dziś otrzymał minusa [-], czyli rozwiązał błędnie zadanie bądź udzielił odpowiedzi na podstawie błędnych obliczeń, stanie się wygnańcem. W następnym kroku będzie mógł wrócić do bazy, jeśli wykaże się bardziej przy zadaniu nr 2...

15.03.2020, godz. 14.41: Opublikowanie zadań konkursowych. Krok 1.
Do pobrania tutaj: [SP5], [SP6], [SP7], [TECH3], [L3].

15.03.2020, godz. 13.54: Rozesłanie pierwszych zadań.
KROK 1. Uczestnicy konkursu otrzymali pierwsze zadania konkursowe. Każdy gracz ma zadanie na swoim poziomie edukacyjnym nawiązujące do zadanego wczoraj zestawu. Powodzenia!

15.03.2020, godz. 13.19: Wylosowanie Strażnika.
Ten gracz zdecyduje jak rozegrać "krok 1" konkursu. Jeśli będzie pewny swojego rozwiązania albo przeważy w nim żyłka ryzykanta, da zielone światło sobie i innym graczom na wejście do kotła, gdzie przebiega główna części gry.    

15.03.2020, godz. 13.19: Przygotowanie pierwszych zadań konkursowych.
Każdy gracz za chwilę otrzyma swoje pierwsze zadanie w konkursie. Zadanie nawiązuje do zestawu zleconego wczoraj do nauki.

14.03.2020, godz. 21.31: Ostateczne zamknięcie listy graczy.
Gracze przeszli kwalifikacje i otrzymali do przygotowania zestaw z "dziugnij matmę!". Tak ćwiczone umiejętności pozwolą im przygotować się do pierwszego zadania konkursowego...
Na początku planowałem zakwalifikować do konkursu ośmiu wspaniałych graczy, ale skończyło się na "Top Ten Matematyki" ;-)
Pozostałych zapraszam do kibicowania oraz aktywności na facebook'u z fotkami "Okrąglaka"! 

14.03.2020, godz. 11.52: Przyjmowanie zgłoszeń do konkursu.
Uczestnikiem konkursu może być uczeń szkoły podstawowej bądź średniej. Pierwszeństwo mają moi uczniowie...
Zgłaszać się można za pomocą facebook'a bądź e-mailowo. 

 

 

SKRÓCONY PRZEBIEG GRY:

- Gracze ustawiają się na obwodzie koła i rozwiązują zadania. Uwaga, jeden z graczy jest strażnikiem (graczem decyzyjnym). Inni na razie nie znają jego tożsamości.

- Po upływie pewnego czasu, strażnik się ujawnia i podejmuje decyzję: baza lub kocioł. Jeśli pada komenda baza, nic się nie dzieje. Wszyscy zostają na miejscu. Następuje tylko wyłonienie nowego strażnika. Jeśli pada komenda kocioł, wszyscy gracze, którzy uważają, że prawidłowo rozwiązali zadanie, wkraczają do koła (z wykluczeniem środka). Tym graczom sprawdzane są zadania. Ci, którzy rozwiązali prawidłowo, zostają w kotle, a ci, którzy popełnili błąd stają się wygnańcami. Muszą cofnąć się poza obwód koła, dalej niż mieli bazę.

- Gra toczy się do momentu aż gracz w kotle będący strażnikiem, zdecyduje się wypowiedzieć okrąglak. Wtedy wszyscy gracze z kotła, którzy uważali, że prawidłowo rozwiązali zdania, wchodzą na środek koła - do okrąglaka. Wygrywają wszyscy, którzy zdobyli okrąglaka prawidłowo rozwiązanym zadaniem.

 

 

 SŁAWOMIR DZIUGIEŁ 

podaje linka do pełnego opisu
gry okrąglak - kliknij

 

 

 

KONTAKT

 esdeck@interia.pl