Epicentrum

Matematyki

Całkowicie

Kwadratowej,

czyli

Sławomir Dziugieł w służbie
Królowej Nauk
na dworze
w Poświętnem k/Wołomina.

Nil od wieków stanowi linię życia Egiptu.

To tutaj narodziły się początki matematyki jako dziedziny naukowej.

Najważniejszym wydarzeniem w rolniczym kalendarzu Egipcjan był wylew Nilu.

Wtedy rozpoczynał się nowy rok.

Egipcjanie potrafili zapisywać, co działo się w ciągu pewnych okresów.

Aby opracować taki kalendarz, trzeba umieć policzyć,

ile dni upłynęło pomiędzy fazami Księżyca, albo między dwoma wylewami Nilu.

Zapisywanie powtarzających się schematów w ciągu roku było istotne dla rolnictwa.

 

(z filmu dokumentalnego "Historia matematyki")

Gry Dziuglaka

 

 

 

 

 

 

Test gry został zainicjowany 20 marca 2008. Zbliżały się wówczas Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Austrii i Szwajcarii. Stąd pomysł, aby miejscem rozgrywki uczynić jednego z gospodarzy mistrzostw. Wybór padł na Austrię, gdzie występowała reprezentacja Polski.

 

ELITY WŁADZY

edycja 4, finał, 8 czerwca 2016

 

 

"Każda władza nam przeszkadza" - śpiewa Lady Pank na swojej nowej płycie. Te słowa nie dotyczą jednak mądrej władzy. W ostatnim konkursie wybieramy właśnie taką - elitę matematyczną!

Gra w najmniejszym stopniu nie zależy od szczęścia. Liczy się tylko to, co się wie
i co się z tą wiedzą zrobi.

Zwycięzcy poprzednich edycji:

I. Kamil Paź (2013), II. Justyna Maguza (2014),
III. Weronika Kossakowska (2015)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Liderzy, czyli kandydaci na kanclerza:

1A: Dominik Książek <- Bartosz Uchal <- Bartosz Uchal

1B: Natalia Grabska <- Maciej Wojdyna <- Karol Wilczak

2C: Kamila Rozbicka <- Aleksandra Zacheja <- Aleksandra Zacheja

3A: Patrycja Stępień <- Karolina Kielczyk <- Karolina Kielczyk

3B: Julia Godlewska <- Julia Godlewska <- Julia Godlewska

 

PRZEBIEG GRY

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

etap 1/3

 Po kampanii:

Tak to się zaczęło. 1A o mniej niż 1 punkt procentowy wyprzedziła 3A. To był dopiero początek wielkich emocji...

 

Po intrygach:

Tabela jeszcze bardziej się spłaszczyła. Dostało się najmocniej 3A, punkt mniej 1A i trochę 3B. Dzięki temu na 2. miejsce wskoczyła 1B, tracą do 1A tylko 0,5 p.p.! Podium osiągnęła też 2C, na tę chwilę ex aequo z 3A.

 

Po sondażach:

Na sondażach lekko zyskały klasy 1A i 3A, a 2 p.p. straciła 3B.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

etap 2/3

Po kampanii

To był popis klasy IIIA! Zresztą obie klasy trzecie zyskały... Tylko IIIB miała sporo do odrobienia. Z kolei najmniej straciła IIC.

 

Po intrygach:

Dość dużą przewagę zyskuje IIIA. Mocno ucierpiały klasy pierwsze... a na 2 miejsce wskoczyła IIC!

 

Po sondażach:

Mocno wysforowała się IIIA. Ten etap to mistrzostwo świata, albo co najmniej Europy, w wykonaniu tej klasy.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

etap 3/3

Po kampanii

Liderującą IIIA bardzo podgoniły IIC i IA... I chyba pomiędzy tymi klasami rozstrzygnie się wyścig do kanclerskiego fotela...  

 

Po intrygach

Cóż za wspaniała walka...!!! Na 1. miejsce wychodzi IIC, a tuż za nią IA... Na 3. miejsce z pierwszego spada IIIA, która była tak blisko...

 

Po sondażach

Niesamowity finał! W ostatnim etapie cała trójka wywróciła się do góry nogami... We wspaniałym stylu triumfuje IA i ich nowy lider, a od dziś "kanclerz elit władzy".

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

JAK GRAMY?!

W grze Elity władzy klasa jako partia polityczna pod przewodnictwem lidera, na początku gospodarza klasy, przystępuje do wyborów. Wygrana klasy/partii pociąga za sobą zwycięstwo jej lidera i zdobycie przez niego zaszczytnego tytułu Kanclerza Elity Władzy!

Mapa gry składa się z 9 części/landów. Zadaniem klasy jest wygrana w skali kraju, liczona jako średnia arytmetyczna poparcia w poszczególnych landach. Można to osiągnąć prowadząc przede wszystkim skuteczną kampanię wyborczą, ale także duży wpływ na sukces mają sondaże przedwyborcze oraz... intrygi. 

Elity władzy przebiegają w trzech etapach. W każdym etapie uczniowie rozwiązują krótki test, składający się z zadania zamkniętego dotyczącego historii gminy oraz zadań powtórzeniowych z matematyki. Następnie lider partii/klasy, nie znając wyników testu, aktywuje dziewięciu uczniów. Każdego z nich może skierować do prowadzenia kampanii wyborczej w innym landzie. Wtedy na konto klasy/partii wpisuje się liczbę punktów z testu aktywowanego ucznia. Musi też jednego z tych aktywowanych uczniów przeznaczyć do innego zadania - sondażu wyborczego w wybranym landzie. Wtedy na konto klasy/partii wpisuje się liczbę punktów z testu aktywowanego ucznia (tak jak w kampanii wyborczej), a następnie podawane są wyniki sondażu w procentach na podstawie punktów zdobytych wyłącznie w wybranym landzie. Po opublikowaniu sondażu następuje natychmiastowa zmiana poparcia partii/klas - oddziaływanie sondażu na wyborców. I tak klasa bądź klasy z ostatniego miejsca w sondażu tracą wszystkie swoje punktu z tego landu na korzyść klasy, która sondaż wygrała. Jeśli sondaż wygrało kilka partii/klas, punkty dzielone są równo po między partie/klasy zwycięskie. Jeszcze jednym obowiązkiem, dla jednego z aktywowanych uczniów, są intrygi. Efektem intryg w wybranym landzie jest pozbawienie wybranej klasy tylu punktów, ile zdobył z testu uczeń/szpieg. Wtedy na konto klasy/partii nie wpisuje się liczby punktów z testu ucznia/szpiega.

Przed każdym etapem rozstrzyga się, kto jest liderem partii/klasy. I tak liderem zostaje uczeń, który z testu zdobył najwięcej punktów. Jeśli najwyższy wynik zdobyło kilku uczniów, o pozycji lidera rozstrzyga lider z poprzedniej części.    

Po zakończeniu trzeciej części, w każdym landzie przelicza się punkty klasy na procenty i liczy się ich średnią arytmetyczną. Grę wygrywa ta klasa, która uzyskała najwyższe poparcie w skali kraju, czyli uzyskała najwyższą średnią arytmetyczną głosów we wszystkich landach. Lider zwycięskiej klasy otrzymuje tytuł Kanclerza Elit Władzy. I to jemu przypada w udziale mega-nagroda!

 

NAGRODA GŁÓWNA:

 

 SŁAWOMIR DZIUGIEŁ 

przedstawia
Sponsora Wspomagającego

 

 

Elitmat

 

KONTAKT

 esdeck@interia.pl 

GG 382333